Hulp bij allerlei documenten, leefloon, schuldhulpverlening, financiële steun, bemiddeling, premies,…
De Sociale dienst (OCMW) helpt je op weg bij al je welzijnsvragen.

Informatie & hulp

Sociale dienst (OCMW)
De Sociale dienst helpt inwoners van Zandhoven met al hun vragen of problemen die te maken hebben met welzijn. Je kan er terecht voor allerhande informatie of hulp bij brieven, administratieve documenten en taken zoals aanvraag uitkeringen, aanvraag hulp in het huishouden, aanvraag sociale woning, invullen van formulieren, doorverwijzing naar gespecialiseerde hulpverlening, brieven schuldeisers, …
Op de Sociale dienst vind je altijd een luisterend oor. Samen met een maatschappelijk werker zoek je naar een oplossing voor relatieproblemen, persoonlijke of familiale moeilijkheden (drugs, alcohol, ziekte, overlijden,…), …

CAW huis Voorkempen
Heb je een probleem, bezorgdheid of welzijnsvraag? Ook het Centrum Algemeen Welzijnswerk helpt je op weg. De hulpverlener van het CAW zoekt samen met jou een haalbare oplossing zodat jij je weg weer vindt of verwijst je door naar de meest geschikte dienst die jou kan helpen.
Kom langs tijdens de openingsuren in het CAW-huis in Zoersel, Handelslei 151.
Je kan na afspraak ook terecht op de zitdag CAW in het gemeentehuis van Zandhoven, elke 2 weken op vrijdagvoormiddag – maak hiervoor een afspraak via het onthaal 03/410 16 20 .

Meer informatie CAW:
Waarvoor kan je terecht bij CAW-huis?
www.caw.be/locaties/caw-huis-voorkempen/
cawhuisvoorkempen@cawantwerpen.be

Sociale rechten en voordelen

Er bestaan heel wat sociale rechten en voordelen zoals:

  • sociaal energietarief
  • vermindering onroerende voorheffing
  • sociaal tarief kinderopvang
  • inkomensgarantie voor ouderen
  • verhoogde tegemoetkoming
  • vrijetijdstoelage

De maatschappelijk werker van de Sociale dienst kan mee met jou bekijken op welke sociale voordelen je recht hebt.

Om na te gaan voor welke rechten en uitkeringen je in aanmerking komt, kan je ook gebruik maken van de Rechtenverkenner. Je vindt er een overzicht van alle sociale rechten op zowel federaal, Vlaams, provinciaal als lokaal niveau.

Leefloon

Als je geen of een te laag inkomen hebt, kan je een leefloon aanvragen. Het leefloon is meer dan alleen maar een basisinkomen. Er gaat veel aandacht naar de verhoging van kansen op tewerkstelling en inzetten op maatschappelijke integratie.

Om recht te hebben op een leefloon van het OCMW van Zandhoven moet je aan volgende voorwaarden voldoen:

  • je werkelijke verblijfplaats is Zandhoven
  • je ben meerderjarig (minimum 18 jaar of ouder). Als minderjarige heb je ook recht op het leefloon als je getrouwd bent, als je een kind ten laste hebt of als je zwanger bent.
  • je bent Belg of je bent (familielid van een) burger van de Europese Unie, erkend politiek vluchteling, subsidiair beschermde, staatloze of als vreemdeling ingeschreven in het bevolkingsregister.
  • je hebt te weinig bestaansmiddelen
  • je bent bereid om te werken, tenzij dat dit niet gaat om medische redenen of om billijkheidsredenen.
  • Je moet je rechten laten gelden op andere uitkeringen waarvan je misschien kan genieten. Het OCMW gaat na of je recht hebt op bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering, een gehandicapten tegemoetkoming, …

Je vraagt het leefloon aan bij de Sociale dienst (OCMW). Om te weten of je in aanmerking komt voor een leefloon (maatschappelijke integratie), gaat de maatschappelijk werker een sociaal onderzoek doen. Het is de bedoeling dat je hieraan actief meewerkt.
Het bijzonder comité van de sociale dienst beslist dan of je effectief een leefloon toegekend krijgt. Het is ook mogelijk dat er een andere vorm van dienstverlening aangeboden wordt.

Breng zeker deze documenten mee voor je aanvraag:

  • je identiteitskaart
  • bewijs van je bestaansmiddelen, waaronder:
    • bewijzen van actuele inkomsten van alle gezinsleden
    • overzicht van je eigen spaargelden en van de mensen waarmee je samenwoont.

Het bedrag waarop je recht hebt en maandelijks kan ontvangen, hangt af van je (leef)situatie.

Er zijn drie verschillende situaties mogelijk:

  • Samenwonende: je woont met een meerderjarige persoon met wie je de uitgaven voor het huishouden (huur, energie, enz.) deelt. Dat is niet noodzakelijk je partner.
  • Alleenstaande: je woont alleen
  • Samenwonende met gezinslast: je woont samen met minstens één minderjarig kind ten laste.

Het leefloon is ook niet altijd hetzelfde bedrag. Het wordt verminderd met de bestaansmiddelen waarover je beschikt.

Aanvullende financiële steun

De toekenning van het leefloon is gebonden aan wetten, die voor alle OCMW’s in België van toepassing zijn. Daarnaast kan elk OCMW zelf beslissen om bijkomende financiële steun toe te kennen voor specifieke zaken, zoals tussenkomst in:

  • voorschotten op sociale uitkeringen (pensioen, werkloosheidsuitkering, ziekte-uitkering …)
  • medische kosten (geneesmiddelen, doktersbezoek, ziekenfondsbijdrage)
  • energiekosten (gas, elektriciteit)
  • huisvestingskosten (huur, huurwaarborg)
  • vrijetijdsactiviteiten (sociale, culturele of sportactiviteiten)
  • verblijfskosten, woonzorgcentrum, …

Je kan een vraag naar financiële steun stellen bij de Sociale dienst (OCMW). Een maatschappelijk werker zal met jou je situatie bekijken. Eventueel kan er na sociaal onderzoek een financiële steun, toegespitst op jouw situatie, verleend worden.

De uiteindelijke beslissing ligt in handen van het bijzonder comité van de Sociale dienst. Het is ook mogelijk dat het OCMW beslist dat je de gekregen financiële steun gedeeltelijk of volledig moet terugbetalen aan het OCMW, eventueel in schijven.

Vrijetijdstoelage

Zandhovenaren met een verhoogde tegemoetkoming of beperkte bestaansmiddelen kunnen genieten van de vrijetijdstoelage. Met de vrijetijdspas kun je 50% van je deelnamegelden terugbetaald krijgen, zoals schoolreizen, lidgeld vereniging, grabbelpas, bibliotheek, sportgerief bij kringwinkel Zandhoven, …
Zo maken wij cultuur, jeugdwerk en sport mogelijk voor iedereen!

Wie heeft recht op een vrijetijdstoelage? En wanneer? En wat moet je doen om een toelage aan te vragen.
Lees het in de Informatiebrochure

Schrijf je hier in in het systeem van de vrijetijdstoelage om een vrijetijdspas te krijgen. Download hieronder het formulier of vul je online inschrijving voor vrijetijdstoelage in.

Vrijetijdstoelage_inschrijving

Gebruik dit formulier om een terugbetaling aan te vragen in het kader van de vrijetijdstoelage of vul je online formulier voor terugbetaling vrijetijdstoelage in.

Vrijetijdstoelage_aanvraag terugbetaling

Bij je vraag naar terugbetaling dien je een betalingsbewijs toe te voegen. Bij gebrek aan een betalingsbewijs, kan je aan de vereniging vragen om dit formulier in te vullen of vul het online formulier in voor je betalingsbewijs.

Vrijetijdstoelage_betalingsbewijs

Hulp bij budget en schulden

Heb je moeilijkheden om een overzicht te houden over je inkomsten/ uitgaven of met het beheren van je budget? Slaag je er niet in je rekeningen te betalen of heb je schulden? Pak je problemen tijdig aan!

Een overzicht maken van je inkomsten en uitgaven is al een eerste stap in de goede richting. De budegtplanner kan je hierbij helpen. Ook de website Eerste Hulp bij Schulden vind je heel wat informatie over schulden, schuldhulpverlening en rechten en plichten van schuldenaar en schuldeiser.

Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met de Sociale dienst. OCMW Zandhoven is erkend als instelling voor schuldbemiddeling. de maatschappelijk werker of de gespecialiseerde jurist helpen je graag verder.

De begeleiding kan verschillende vormen aannemen. zo kan je bij ons terecht voor:

  • advies en persoonlijke begeleiding bij het beheren van je budget.
  • hulp bij het oplijsten van je inkomsten, uitgaven en eventuele schulden.
  • contact opnemen met de schuldeisers, afbetalingsplannen opstellen en regelen.
  • budgetbeheer waarbij de maatschappelijk werker tijdelijk het beheer van jouw budget overneemt;
  • een collectieve schuldenregeling aanvragen bij de rechtbank als je je schulden niet meer kunt afbetalen met je huidig budget. Neem ook eens een kijkje in deze infobrochure.

Hulp bij energieproblemen

Energie kost geld. Als je je facturen van gas en elektriciteit niet op tijd betaalt, volgen de energieleverancier en de netbeheerder een vaste procedure. Die procedure zorgt ervoor:

  • dat je elektriciteit en gas voor huishoudelijk gebruik niet onmiddellijk worden afgesloten
  • dat je nog verschillende kansen krijgt om je betalingsproblemen op te lossen, bijvoorbeeld met een afbetalingsplan of digitale meter met Prepaid functie

Er bestaan heel wat financiële voordelen voor energie:

Wie zich in een financieel moeilijke situatie bevindt, kan voor bepaalde brandstoffen elk jaar een korting krijgen van het Sociaal Verwarmingsfonds.

Kom ik in aanmerking voor een toelage?

Op de website Vlaanderen.be staan alle voorwaarden beschreven.

Hoe kan ik een toelage aanvragen?

Neem binnen de 60 dagen na de levering van de brandstof contact op met de sociale dienst van Zandhoven.
Breng volgende documenten mee:

  • de leveringsfactuur of -bon
  • inkomstenbewijzen (aanslagbiljet belastingen, loonfiche, stortingsbewijs van recente inkomsten, …)
  • kleefbriefje van de mutualiteit
  • je identiteitskaart (vergeet je pincode niet)
  • het nummer van je bankrekening waarop kan gestort worden
  • indien je in een appartementsgebouw woont, een attest van de eigenaar of beheerder met de vermelding van het aantal appartementen waarop de factuur betrekking heeft
  • voor personen met schuldoverlast: een kopie van beschikking van toelaatbaarheid of attest van de schuldbemiddelaar

Je kunt de aanvraag ook al zelf voorbereiden met het aanvraagformulier op de website van de POD Maatschappelijke Integratie. (Je vindt het formulier in het tabblad ‘Documenten’ direct onder de titel ‘Sociaal Mazoutfonds’.)

Als je problemen hebt met het betalen van jouw energiefacturen, en je voldoet aan bepaalde voorwaarden, kan je bij de Sociale dienst een financiële tussenkomst in de energiefacturen aanvragen.

Via een energiescan kom je te weten hoe je thuis energie kan besparen. Een energie-expert komt bij je thuis en geeft tips over jouw verwarming, verlichting en huishoudtoestellen. Waar mogelijk voert de energiescanner kleine energiebesparende maatregelen uit. Je kan hulp krijgen met vragen over jouw energiefactuur.
Als je behoort tot de doelgroep, kan je een gratis energiescan aanvragen. De Sociale dienst kan je hierbij helpen. Meer informatie vind je op https://www.vlaanderen.be/energieverbruik-en-kosten-verminderen/gratis-energiescan.

Wie zijn woning beter isoleert, oude ramen vervangt of verwarming energiezuiniger maakt, kan in aanmerking komen voor een premie. Op de Premiezoeker.be krijg je een overzicht van de mogelijke premies. Voor meer informatie en gratis ondersteuning kan je ook langsgaan bij het EnergieK loket.

CONTACT

Sociale Dienst (spreekuren)

Tel.: +32 3 410 16 20
E-mail: socialedienst@zandhoven.be
Liersebaan 12
2240 Zandhoven

Spreekuren
- elke werkdag van 8.30 tot 11.30 uur
- maandagavond van 18 tot 20 uur
- en op afspraak (vrijdagnamiddag gesloten)

Maak bij voorkeur een afspraak. Zo voorkom je lange wachttijden. Ben je al cliënt bij de Sociale dienst? Maak dan een afspraak met je maatschappelijk werker.