Conformiteitsattest huurwoning

wat?

Als je een woning (een zelfstandige woning of een kamer of studentenkamer) verhuurt in het Vlaamse Gewest, moet je ervoor zorgen dat die woning voldoet aan bepaalde normen. Als eigenaar-verhuurder kan je een document (conformiteitsattest) aanvragen waaruit blijkt dat de huurwoning aan de woningnormen voldoet. Het aanvragen van een attest is vanaf 1 januari 2022 verplicht voor huurwoningen ouder dan 40 jaar die een nieuwe inhuurname hebben.

Het attest is geen verhuurvergunning en is dus niet verplicht bij het verhuren van een woning. Maar met het conformiteitsattest kan je aan potentiële huurders wel aantonen dat de woning niet ongeschikt of onbewoonbaar is, en voldoet aan de kwaliteitsnormen. Op het attest wordt ook het maximum aantal toegelaten bewoners vermeld.

Het afleveren van een conformiteitsattest is gratis.

voor wat?

U kunt een conformiteitsattest aanvragen bij de gemeente:

  • voor huurwoningen of ter beschikking gestelde woningen als er een hoofdverblijfplaats gevestigd is
  • voor ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woningen die weer in orde gebracht zijn.

Het attest blijft 10 jaar geldig, tenzij:

  • de woning ongeschikt of onbewoonbaar verklaard wordt op basis van een woningonderzoek door een gemeentelijke of gewestelijke woningcontroleur (conformiteitsonderzoek) of op basis van een acuut veiligheids- of gezondheidsrisico
  • er aan de woning ingrijpende renovatiewerken uitgevoerd worden
  • de Vlaamse Wooninspectie voor de woning een proces-verbaal heeft opgesteld
  • er op het attest expliciet een kortere geldigheidstermijn vermeld staat

procedure

Je kan het attest aanvragen bij Igean. De burgemeester spreekt zich binnen de 60 dagen uit aan de hand van het technisch verslag van een woningcontroleur.

Als de burgemeester geen beslissing neemt binnen de 60 dagen, of de afgifte van het attest weigert, kan je binnen 30 dagen een nieuwe aanvraag doen bij de afdeling Woningkwaliteit van Wonen-Vlaanderen.

Wonen-Vlaanderen mag ook conformiteitsattesten afleveren voor de aanvraag van de huursubsidie of bij de verhuur van een woning aan een sociaal verhuurkantoor.

meer info

Wanneer na het conformiteitsonderzoek blijkt dat de woning teveel strafpunten heeft, kan een procedure ongeschikt – onbewoonbaar worden opgestart. Als de woning na de procedure ongeschikt of onbewoonbaar werd bevonden, zijn er niet alleen gevolgen voor de eigenaars / verhuurders maar ook voor de bewoner(s).

Deze gevolgen kan je hier uitgebreid nalezen.

De gemeente werkt voor woningkwaliteit en het afleveren van conformiteitsattest samen met Igean. Meer info kan u vinden op de website van igean: https://www.igean.be/woningkwaliteit

Stedenbouwkundig attest

Mondeling verkregen stedenbouwkundige informatie heeft geen juridische waarde. Als je de inlichtingen over een perceel, gelegen in het Vlaamse Gewest, bevestigd wilt zien, dan kan je een stedenbouwkundig attest aanvragen. Zo heb je meer zekerheid. De bevindingen van het stedenbouwkundig attest kunnen bij het beslissende onderzoek over een aanvraag tot omgevingsvergunning niet worden gewijzigd of tegengesproken, voor zover:

  • In de periode van gelding van het stedenbouwkundig attest geen sprake is van substantiële wijzigingen aan het betrokken terrein of wijzigingen van de stedenbouwkundige voorschriften of de eventuele verkavelingsvoorschriften
  • De verplicht in te winnen adviezen of de tijdens het eventuele openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen geen feiten of overwegingen aan het licht brengen waarmee bij de opmaak van het stedenbouwkundig attest geen rekening werd gehouden
  • Het stedenbouwkundig attest niet is aangetast door manifeste materiële fouten.

Let op! Een attest is nog geen omgevingsvergunning, en de erop vermelde informatie inzake bestemming en de opgelegde voorwaarden blijft slechts 2 jaar geldig te rekenen vanaf de uitreiking van het attest.

Om een stedenbouwkundig attest aan te vragen heb je geen architect nodig. Je hoeft ook geen eigenaar van de betrokken grond te zijn.

Het attest wordt verleend op basis van een door jou opgemaakt schetsontwerp. Zo kan je zonder veel kosten en zonder risico meer zekerheid verkrijgen over de bouwmogelijkheden op een bepaald perceel.

Je kan het aanvraagformulier downloaden op de website van het omgevingsloket. Bezorg het aanvraagformulier en de bijhorende stukken aan de dienst ruimtelijke ordening.

Omgevingsvergunning

De omgevingsvergunning vervangt en verenigt de vroegere stedenbouwkundige vergunning, de verkavelingsvergunning, de milieuvergunning, de vergunning voor kleinhandelsactiviteiten en de natuurvergunning. De aanvragen worden ingediend bij één loket, het Omgevingsloket waarna één openbaar onderzoek en één adviesronde georganiseerd worden.

Een omgevingsvergunning heb je nodig voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen (bijvoorbeelden het bouwen van garage), ingedeelde inrichtingen of activiteiten (bijvoorbeeld het uitbaten van een melkveebedrijf), verkavelen van gronden, kleinhandelsactiviteiten (uitbaten van een winkel) en vegetatiewijzigingen.

Of je een omgevingsvergunning nodig hebt voor je geplande werken, hangt af van de voorschriften die van toepassing zijn op jouw perceel. Je perceel kan bijvoorbeeld horen bij een verkaveling een BPA (bijzonder plan van aanleg) of een RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan)

In deze gevallen zijn specifieke voorschriften van toepassing. Voor sommige projecten volstaan een melding en voor sommige werken heb je zelfs geen vergunning nodig. Een overzicht van de meest voorkomende werken vind je hier.

Je hebt bijvoorbeeld wel een vergunning nodig voor de uitbreiding van een woning, het wijzigen van het aantal woongelegenheden, … maar ook voor splitsen van je grond in meerdere loten om minstens één van die loten te verkopen als bouwgrond dan heb je een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden nodig. Als je een bedrijf wil exploiteren heb je ook een omgevingsvergunning nodig. Om zeker te zijn, neem je vooraf best even contact op met onze dienst Omgeving.

Bij het indienen van een digitaal dossier zorg je er best voor dat:

  • je je identiteitskaart en een kaartlezer of itsme bij de hand hebt
  • je alle nodige bijlagen en plannen op orde hebt (in pdf-formaat en volgens de voorschriften uit het normenboek).

Als je samenwerkt met een architect, kan die de aanvraag voor je opmaken. De medewerkers van de dienst Omgeving kunnen ook helpen bij het indienen van de aanvraag in het Omgevingsloket.

Je vraagt een omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket.

Inname openbaar terrein

Als je voor een verhuis of werken aan je huis of pand het openbaar domein wilt innemen, dan heb je daar een vergunning voor nodig. De inname kan bijvoorbeeld nodig zijn voor het plaatsen van een stelling, container, verhuiswagen, enz. Alle verdere info vind je onder ‘mobiliteit: inname openbaar domein’

Aanleg oprit

Als je een oprit wil aanleggen op openbaar domein, dan moet je een toelating aanvragen aan het Gemeentebestuur van Zandhoven. Je kan hieronder het aanvraagformulier terugvinden. Deze moet je bezorgen aan onze Technische dienst.

Klik hier om een je aanvraag om een oprit aan te leggen online in te vullen

Overwelving baangracht

Baangrachten zijn bedoeld om hemelwater van de weg en van de aanpalende percelen vlot af te voeren. Je moet er dan ook voor zorgen dat ze goed open blijven! Natuurlijk moet je wel op je eigendom geraken en daarom kun je een baangracht gedeeltelijk overwelven. Je hebt daarvoor een schriftelijke toelating nodig van het college van burgemeester en schepenen. Bovendien zijn er ook voorwaarden verbonden aan de overwelving, bijvoorbeeld rond materiaal, lengte en doorlaatopening. Je vindt alle voorwaarden in het reglement en een overzicht van de kosten die eraan verbonden zijn in het retributiereglement.

Klik hier om een je aanvraag om een overwelving aan te leggen online in te vullen

Documenten