onze dienstverlening

LEVENSLOOP

Attesten, uittreksels en documenten

Voor heel wat akten, attesten en uittreksels hoef je niet meer langs te komen op het gemeentehuis. Je kan ze snel en eenvoudig zelf aanvragen via het E-LOKET burgerzaken.

Geboorte, erkenning en adoptie

Een geboorteaangifte is de registratie van de geboorte in de geboorteplaats van je kind. Daar wordt ook de geboorteakte opgemaakt.
De erkenning van een kind is een verklaring waarbij je bevestigt dat er een band van vader- of moederschap bestaat tussen jou en je kind.
Inwoners van Zandhoven krijgen een geboorte- of adoptiepremie van 50 euro.

Identiteit en reizen

Iedereen die twaalf jaar of ouder is, heeft een e-ID nodig. Kinderen jonger dan twaalf jaar kunnen een Kids-ID aanvragen.
Verloren of gestolen identiteitskaart? Blokkeer onmiddellijk je kaart op het gratis nummer 00800 2123 2123. 

Reis je naar een land buiten de Europese Unie, dan is de kans groot dat je een internationaal paspoort of reispas moet kunnen voorleggen.

Rijbewijs

Een voorlopig rijbewijs is een leerdocument. Je bent geslaagd voor je praktijk? Gefeliciteerd! Je kunt nu een definitief rijbewijs aanvragen.

Wie een voertuig wil besturen buiten de landen van de Europese Economische Ruimte (EER) of in een land dat het Belgisch rijbewijs niet erkent, heeft een internationaal rijbewijs nodig.

Trouwen, samenwonen of scheiden

De huwelijksaangifte gebeurt minstens twee weken en maximaal zes maanden vóór de huwelijksdatum.

Als je ongehuwd samenwoont, kun je dit een wettelijk karakter geven door bij de Burgerlijke Stand een verklaring af te leggen van wettelijke samenwoning. 

Een echtscheiding is het ontbinden van het huwelijk naar Belgisch recht.

Pensioen

De Federale Pensioendienst (of FPD) bundelt alle informatie over pensioenen, ongeacht het stelsel waarin je gewerkt hebt.

Via de portaalsite van de overheid mypension.be vind je online alle informatie over je eigen pensioen.

Info over pensioen voor werknemers, ambtenaren en zelfstandigen vind je ook hier, net als informatie over werken tijdens je pensioen.

Verhuizen

Als je verhuist naar of binnen Zandhoven, dan meld je dit binnen de acht dagen na de verhuis. Verhuis je naar een andere gemeente of naar het buitenland, moet je dit melden bij je nieuwe gemeente.
Verlaat een minderjarige de woning van de ouders, moet er een schriftelijke toestemming van vader, moeder of voogd zijn.

Als je voor een verhuis of werken aan je huis het openbaar domein wilt innemen, dan heb je daar een vergunning voor nodig. 

Overlijden

Wanneer iemand overlijdt, moet dit geregistreerd worden bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente waar hij of zij is overleden.

Elke handelingsbekwame meerderjarige kan een schriftelijke wilsverklaring tot euthanasie laten registreren

Orgaandonatie kan een leven redden. Om te voorkomen dat je naaste familieleden na je dood de pijnlijke keuze in jouw plaats moeten maken, kun je vooraf zelf beslissen dat je donor bent

Bij een overlijden worden de bankrekeningen van de overledene geblokkeerd. Om delen van een erfenis vrij te maken zal de bank een attest van erfopvolging vragen.

Niet-Belgen

Wie België wel of niet binnen mag, wordt bepaald door de federale overheid. De rol van de gemeente is beperkt tot de administratie en uitvoering van de regels van de minister bevoegd voor vreemdelingenzaken.

Niet-Belgen die België bezoeken als toerist en daarbij niet in een hotel verblijven, melden zich binnen de acht dagen na aankomst bij de dienst Burgerzaken.

Je kan de Belgische nationaliteit automatisch krijgen (bijvoorbeeld door geboorte) of je kan ze zelf aanvragen.
Er bestaat in Zandhoven ook een lokaal opvang initiatief (LOI) voor asielzoekers.